måndag 6 januari 2014

Nya ärkebiskopen oroad av SD:s framgångar


3125665_2048_1152 Antje Jackelén
Antje Jackelén. Foto: Stig-Åke Jönsson / TT.

Svenska kyrkans nyvalda ärkebiskop Antje Jackelén är oroad över Sverigedemokraternas framgångar på senare tid. Det säger hon i Ekots Lördagsintervju. I Lunds stift, där Antje Jackelén är biskop i dag, fördubblade Sverigedemokraterna sitt resultat i höstens kyrkoval och fick tio procent av rösterna.

Publicerat lördag 4 januari kl 13:30

– Det finns delar i deras program som inte rimmar väl med en kristen människosyn, säger Antje Jackelén.
Vad tänker du då på?


– När det kommer i konflikt med människovärdet.
Du säger människovärdet. De beskriver det som om de är emot invandringspolitiken, men du håller inte med förstår jag. Vad tänker du på?

– I kölvattnet av ärkebiskopsvalet har jag ju sett en del diskussioner som jag också dragits in i och när jag tittar på en del av de mejl och tweets jag har fått som kommer från sverigedemokratiskt håll så är det ju alldeles tydligt att mycket av det drivs av en väldigt aggressiv stämning mot islam.

 Jag tycker inte att det är okej att man kan gå ut i dagens Sverige och säga att ”jag hatar islam och jag är stolt över det”.
Antje Jackelén valdes till ny ärkebiskop i oktober förra året, och i juni tillträder hon sin post.

Hennes företrädare Anders Wejryd och KG Hammar, har vid flera tillfällen gett sig in i den dagspolitiska debatten vilket ibland skapat förtrytelse bland meningsmotståndare.

Den tidigare Moderatledaren Bo Lundgren kallade till exempel KG Hammar för vänstermegafon.

Men Antje Jackelén känner ingen oro över att kyrkan kan komma att förknippas med det ena eller andra politiska lägret, det viktiga är att ställningstagandena har stöd i religionen, säger hon.

– När vi som kyrka tar ställning politiskt så motiveras det inte av ett partiprogram utan av ett teologiskt ställningstagande.
Men det Bo Lundgren menade var att de åsikter som KG Hammar gav uttryck för hamnade alltid i vänsterlägret.


– Det kan man ju undra vad det beror på. Men kriteriet ska vara hur väl det stämmer överens med evangeliets budskap och Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, säger Antje Jackelén.
Referens:
Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sverigesradio.se

Lyssna på ljudupptagningen i inlägget som är intervju med Antje Jackelén
Ska kyrkan vara politisk, Antje Jackelén?
4 januari kl 12:56(32 min)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5748297

Jag undrar om yttrandefriheten har försvunnit i Sverige då hon menar att man inte får kritisera en religion i Sverige?
Jag tror knappast hon känner till något om den religion som hon försvarar.
lyssna på Nalin Pekgul som verkligen vet vad hon talar om eftersom hon själv är muslim.

https://www.youtube.com/watch?v=HAwQoGw4lWk

Läs nedan om muslimska brödraskapet som nu stämplats som terrororganisation i Egypten.
http://ladycobra.wordpress.com/2013/12/28/brodraskapet-kopplat-till-islamiska-forbundet-i-sverige-stamplat-som-terrororganisation/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar