måndag 27 januari 2014

Med kärleken som vapen mot hedersvåldet

karleken-blev-mitt-vapen

Hon är den kurdiska adelsflickan som ville vara fri och valde att gå sin egen väg. För det fick hon betala ett högt pris. I dag driver Soheila Fors tre tehus för kvinnor, där invandrarkvinnors isolering bryts och de får hjälp att komma in i samhället.

Soheila Fors har precis blivit intervjuad av en kvällstidning när vi ses i Gamla stan i Stockholm. På väg till lunchrestaurangen utväxlar vi några artighetsfraser och hon berättar att hon just nu skriver en saga på kurdiska, med Pippi Långstrump som inspirationskälla.

Mer om Pippi strax. Det dröjer inte länge förrän allvaret infinner sig. Jag säger något om att hon är en väldigt aktiv person. Hon svarar snabbt att hon måste vara det, att ”det handlar om att rädda liv”.


I dag onsdag släpper Soheila Fors den självbiografiska boken Kär­leken blev mitt vapen (Libris förlag). Där får vi läsa om uppväxten i den kurdiska delen av Iran, om att vara en pojkflicka i en kultur där hon förväntades bära kjol och lära sig sy, om att bli en skam för släkten och om resan till upprättad värdighet och frihet i Sverige.
Soheila Fors märkte tidigt att pojkar och flickor i hennes uppväxtmiljö fick olika möjligheter.

– I min kultur sågs pojkarna ofta som prinsar, medan flickorna sågs som dörrmattor. Jag undrade varför det var så. Jag fick inte simma eller cykla eftersom jag var flicka. Därför försökte jag klä mig som en pojke och jag klippte håret kort.

Hennes pappa var en högt aktad klanledare – en emir – och familjen betjänades ständigt av tjänstefolk (en person hade till uppgift att alltid hålla teet kokande) i det palats familjen bodde i.

När hon var nio år fick hon sin första Pippi Långstrump-bok av sin västligt orienterade pappa. Och det var precis så här Soheila kände sig. Modig, stark och självständig, som Pippi.

– Pappa ville uppfostra mig till att vara en fri kvinna. Men mamma ville uppfostra mig traditionellt, hon hade svårt för mig, säger Soheila.
Den lydiga och timida flicka som hennes mamma gärna ville se, var inte alls den Soheila var eller ville bli.

Som tonåring var hennes öde att giftas bort till en priviligierad man, kanske en kusin, som familjen utvalde. Men Soheila vägrade. I stället gifte hon sig på eget bevåg med en man som hon hade förälskat sig i och som hade lovat henne ett romantiskt liv vid havet.

– Jag var ute efter ärlighet och kärlek, men det visade sig att han inte var rätt person. Han var falsk.

Chocken var total när Soheila efter vigseln upptäckte att mannen bodde hos sina föräldrar – och att hon nu betraktades som deras tjänare. I den nya familjen utsattes Soheila för både fysisk och psykisk misshandel. Om hon skiljde sig skulle hon mista vårdnaden av de två barn paret hade hunnit få.

– Och jag kunde inte komma tillbaka till min egen familj, eftersom jag hade gift mig mot deras vilja och blivit en skam för släkten, säger hon.

Hennes pappa, den enda person som Soheila under uppväxten kände sig förstådd av, kunde inte hjälpa henne. Han satt i ett ökänt fängelse, eftersom hans popularitet hos den kurdiska befolkningen gjorde att regimen uppfattade honom som ett hot.

För att göra en lång berättelse kort: Soheilas man flyttade till Sverige i början av 1990-talet, hon och de två barnen kom några år senare. I Pippis land skulle friheten vara total, tänkte Soheila. Men även här fortsatte misshandeln och så småningom var skilsmässan ett faktum.

 Ensamheten och den sociala isoleringen i det nya landet bidrog till att hon mådde psykiskt dåligt. Hon medicinerades hårt, vikten sjönk till 35 kilo och vid ett tillfälle försökte hon ta sitt liv. Socialen skickade henne tillbaka till Iran, i hopp om att hon skulle må bättre där. Det gjorde hon inte.

Så en natt hände något som skulle förändra henne i grunden. Soheila vaknade och såg Jesus sitta några meter ifrån henne.

– Som barn tvingades vi alltid att tillbe Gud av fruktan. Jag hatade religion. Men nu såg jag Jesus som satt där på en kudde. Jag blev så uppfylld av det, det var så verkligt. Han sa: ”Du kommer att lära känna mig med hjärtat och inte med munnen”. Och det har jag gjort, jag älskar honom.


Bitterheten, smärtorna, hatet, allt det där tog han bort, säger Soheila.
– För mig blev ordet verkligen kött. Han pratade inte bara, han gjorde saker. Han gav mig ett nytt hjärta, fullt av kärlek till alla.

Sedan femton år tillbaka är hon gift med Kjell Fors. För tre år sedan startade de det som förmodligen är världens första tehus för kvinnor, i Karlskoga.

– Resan till väst är i själva verket många resor. Många invandrare kommer med ett mentalt bagage som innebär att världsbilden, samhällstänket och familjens roll skiljer sig mycket från det vi har här.
Tehuset, som i dag finns på tre orter, blir en brygga in i det svenska samhället för invandrarkvinnor som i vissa fall annars inte tillåts vistas i offentliga miljöer utan sina män.

– Många blir friska från psykiska besvär när de kommer till tehuset och deras isolering bryts, säger Soheila Fors, och tillägger att Arbetsförmedlingen har köpt 15 rehabiliteringsplatser på tehusen, som erbjuder kurser i svenska, pysselrum, ett bageri och ett gym bland annat.

– Psykologer har besökt oss för att undersöka min metod. Men jag säger att jag inte har någon metod, jag har bara läst till undersköterska.

Men vad är hemligheten, om du inte har någon metod?
– Kärlek. Att du ser andra människor, att du respekterar dem. Vi diskuterar inte religion, vi tar hand om varandra. Jag gillar inte att bara prata om min tro och dela ut affischer, jag vill göra saker.
Vad betyder tron för dig i det du gör?

– Det är den som ger mig inspiration och kraft. Tron och kärleken måste alltid leda till handling. Kärleken pratar inte bara, kärleken gör saker. Genom mina gärningar vill jag alltid tala om att Kristus är kärlek.

Soheila Fors föreläser ofta om hedersrelaterad brottslighet, och hon menar att samhället behöver bli bättre på att uppfatta signalerna som tyder på att en person lever under hedersrestriktioner.

– I Sverige finns det enligt Ungdomsstyrelsen 70 000 personer mellan 16 och 25 år som inte får gifta sig med vem de vill, säger hon.
Soheila Fors har konkreta förslag på politiska åtgärder för att motverka hedersvåld och hjälpa dem som drabbas.

Det handlar bland annat om att utbilda all vård- och skolpersonal om hederskulturen, att ställa språkkrav och krav på kulturförståelse när invandrare kommer till Sverige.

– Vi behöver ha en sund integrationspolitik som hjälper dem som kommer hit att förstå de värderingar vi har här, säger hon.
Att den typen av krav kan uppfattas som kontroversiella, avfärdar hon bestämt.

– Jag ser tolvåringar som blivit bortgifta, kvinnor som hängts i taket, som bränts vid ett element. I Sverige. Det handlar inte om rasism, utan om att skydda demokratin, säger hon.

Förutom de tre tehusen har Soheila Fors initierat det skyddade boendet Saras hus med 43 rum, där kvinnor, barn och unga män som tvingats fly från misshandel i hemmet kan få en fristad.

Hon har två gånger blivit inbjuden till middag med kungaparet på Stockholms slott, hon har blivit nominerad till Krist­demo­kraternas partistyrelse och i valet i höst kandiderar hon till riksdagen för samma parti. Efter vår intervju är det just riksdagshuset hon skyndar i väg till, för att inte bli sen till en föreläsning hon ska hålla.


Inspirationen till den kurdiska saga hon just nu skriver på är visserligen Pippi. Men lika mycket är det nog också Soheila Fors själv.
Referens: http://www.varldenidag.se/nyhet/2014/01/08/Med-karleken-som-vapen-mot-hedersvaldet/

Jag beundrar denna kvinna och alla kvinnor som visar mod att säga vad de tycker.

Lyssna till en annan kvinna från Iran som är välutbildad och som nu bor i Sverige, hon berättar vad hon anser om religionen som hon nu övergivit och om kvinnans ställning inom Islam, skakande berättelse.

Jag anser att det hjälper inte med endast lagar som förbjuder hedersmord och hedersvåld, barnäktenskap och tvångsgifte eller hustrumisshandel, våldtäkter m.m.

Straffen i dag är ju minimala och avskräcker inte. Jag anser att det bör bli starkare åtgärder. Samhället måste säga ifrån att om man vill vara i Sverige så skall man rätta sig efter svenska lagar och ordning, annars bör det bli utvisning.

 Om vi inte ställer krav på de som skall bo här, så kommer ju deras sedvänjor att fortsätta med hedersvåld, mord, tvångsgifte, barnäktenskap m.m.som finns i vissa kulturer.

Vi hjälper ju inte alla utsatta kvinnor med att tollerera en kultur som förtrycker kvinnor i Sverige.

Många kvinnor törs ju inte berätta hur de har det, p.g.a. hotet om hedersvåld. Nu är det inte bara kvinnor som är utsatta även unga pojkar blir ju utsatta för hedersvåld om de t.ex. är homosexuella och tvångsgifte förekommer även bland unga män.

Richard Johnshofs anförande om Islam i riksdagen som är fantastiskt bra. Lyssna på ett mycket sakligt anförande.

Radikala islamister och antisemiter finns i riksdagen i flera partier. Läs kritik mot Reinfeldt från moderat politiker nedan samt läs flera verser ur koranen och lyssna på moderaternas radikala islamist som ser upp till Al Quidas andlige ledare och
arbetar i försvarsutskottet i riksdagen. Lyssna även på flera videos om muslimska brödraskapet och som har kopplingar till Islamiska förbundet i Sverige där Abderisak Waberi varit ordförande före Omar Mustafa. Läs också om Miljöpartiets Mehmeth Kaplan nedan.
http://ladycobra.wordpress.com/2013/04/14/m-politiker-waberi-maste-ocksa-bort/
Vill vi ha samma utveckling som i England och fler länder inom EU. Se denna video.

Nedan berättar en man om hur han funnit Jesus och lämnat sin tidigare religion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar