torsdag 8 augusti 2013

Skänkta pengar för moskébyggnad i Umeå försvann

    
Tio år – och allt som syns är en vattenfylld grop. Amr Mohamed är en av flera som skänkt pengar till mosképrojektet i Umeå.


Nu är donationerna spårlöst borta och Amr har varken fått svar från polis, kommunen eller de inblandade föreningarna.


- Har du metspö? skämtar Amr Mohamed. Han står vid en inhägnad intill Ålidhemskyrkan. Bakom gallret syns en stor, vattenfylld grop. För tio år sedan kom det första förslaget att bygga en moské här – i dag står arbetet stilla.


Amr Mohamed har följt bygget sedan han flyttade till Umeå för åtta år sedan.
- Det har alltid varit olika föreningar som drivit frågan, berättar han.


Föreningarna har, på olika sätt och vid olika tillfällen, samlat in pengar för att bygga moskén.
Amr Mohamed har själv donerat en större summa till projektet. Hur mycket, vill han inte säga enligt hur han förhåller sig till sharialagarna. Amr uppger att han känner flera som donerat stora summor pengar.

Sedan starten var det många turer fram och tillbaka om moskén skulle bli av eller inte. 2012 dödförklarades projektet och det var då som Amr Mohamed började reagera. Vad skulle hända med hans pengar?


- Hela förra ramadanmånaden var jag på kommunen dagligen för att fråga var muslimernas pengar har tagit vägen.

På kommunen sa de att de inte kunde lägga sig i hur föreningarna sköter sina pengar.


Föreningarna som driver de två moskélokalerna som finns i stan och på Ålidhem gav heller inga besked till Amr, en av ordförandena ville inte ta emot honom när han kom till lokalen för att fråga.


- Det som gjorde mig väldigt förvånad är att de har hjälpt till genom att ta pengar från oss, men när de försvinner, då vill de inte vara med.


Till slut hänvisade kommunen till polisen. Där sa de också att de inte har med saken att göra. Amr pratade även med säpo, som sa att de endast tar sig an ärenden som har med misstankar som rör sig om utlandet. De hade inget som tydde på att ärendet rörde sig om brott utomlands och hänvisade därför till polisen.


Amr Mohamed gjorde en polisanmälan i september 2012.
Den 16 juli i år fick han besked om att fallet var nedlagt. Svaret från polisen var att det inte fanns tillräckligt med bevis.


- Jag har varken fått svar från kommunen, polisen eller föreningarna. Var ska vi vända oss för att få svar?


Nu står alltså Amr i en återvändsgränd och vill rikta frågor mot Umeås politiker:


- Jag undrar var man vänder sig ifall man vill göra en anmälan mot en muslimsk förening. Vad gör en medborgare som har försörjningsstöd, inte vet något om landets lagar, för att få en plats att be?
I nuläget finns två moskélokaler i Umeå.


- Det går inte att vara i någon av dem i nuläget. Det är alldeles för trångt, dålig luft.
Amr Mohamed önskar en ny representation och en offentlig insamling via statliga myndigheter. Mest av allt önskar han en moské.

- Jag vill bara att muslimer ska ha någonstans att be.

Källa:
http://www.vk.se/946671/skankta-pengar-forsvann
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Varför kan inte en muslim be till Gud som vi andra troende gör?? I sitt egna hem t.ex. Kristna behöver inte en matta för att be och inte separerar man kvinnor och män från dessa böneplatser. Varför denna separation mellan man och kvinna inom islam i moskéer t.ex?? Man kan be till Gud  i sin kammare och han hör bön.. Jag har själv haft bönhörelse vid två tillfällen då svårt cancersjuka blivit helt mirakulöst friska...då jag gjort det enda jag kunde göra för dem nämligen be för den i Jesu namn och Guds namn-


Jag sörjer för mina medsystrar inom islam som lever under kvinnoförtryck och inte heller får gifta sig med den hon vill utan någon utsedd man och i många fall betydligt äldre…..
Jag kämpar för alla förtryckta kvinnor i sverige..Jag ber för dem.

Lyssna på kvinnan i nedanstående video vad hon anser om islam och kvinnosynen inom islam.


Var finns de s-k- feministerna???? Jag har inget förtroende för Gudrun och FI…Är alltså ingen feminist… utan jag menar att jämlikhet mellan man och kvinna skall råda men att en man är annorlunda än kvinnan så har Gud skapat oss....
Jag undrar om alla vet något om moderaterna och deras islamistiska riksdagsman i försvarsutskottet i riksdagen som ser upp till Al Quidas andlige ledare…

Läs nedan många videos som visar vad de vill med europa…Islamistiska stater med sharialagar…!

http://ladycobra.wordpress.com/2013/04/14/m-politiker-waberi-maste-ocksa-bort/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar