lördag 25 maj 2013

Går till attack med en machete – mitt i Helsingborg

    
Macheteman


Här sätter machete-mannen skräck i flanörerna i centrala Helsingborg.
En 47-årig man råkar komma i vägen och blir brutalt huggen i ryggen.

– Mannen är svårt skadad och vårdas på lasarettets intensivvårdsavdelning, säger polisens informatör Fredrik Bjerkeborn.

Det var klockan 14.13 som det dramatiska larmet nådde polisens länskommunikationscentral.
– Flera personer ringde in och berättade om vad de såg. Det var en kille i 30-årsåldern med machete som jagade en annan man, säger Fredrik Bjerkeborn.

Händelsen utspelade sig på Trädgårdsgatan mitt i centrala Helsingborg.

Vittnen berättar efteråt för Kvällsposten hur många fotgängare i ren skräck flydde hals över huvud in i Stadsparken som ligger alldeles intill.

”Svor och var upprörd”


Orsaken till vansinnesdådet är ännu okänd.
– Människor ska ha sett och hört den gripne mannen. Han svor och var upprörd över någonting. Och så viftade han med kniven, säger Fredrik Bjerkeborn. Kniven hade ett blad på 30-40 centimeter.
Det träffade den 47-årige mannen med våldsam kraft utanför en pizzeria.


Om de båda männen var bekanta med varandra är fortfarande okänt. Men det mesta tyder på att den skadade 47-åringen bara hade otur och råkade komma i machete-mannens väg.
– Det var en hemsk upplevelse. Vi var flera som flydde för våra liv, säger ett vittne till Kvällsposten. Mannen hade en stirrande blick och viftade hela tiden med kniven i luften.
Ropade på hjälp


Flera hyresgäster som bor i fastigheten där dramat ägde rum hamnade ofrivilligt på första parkett.
– Han skrek så vansinnigt högt så jag var tvungen att gå fram till fönstret för att se vad som hände, säger en av hyresgästerna.


Ägaren till pizzerian var den som till sist hamnade helt i centrum.
Han berättar för Kvällsposten om hur han först hörde högljudda gräl ute på gatan. Och hur en av personerna sedan ropade intensivt på hjälp.


– Jag rusade ut och fick se en massa blod. Det var en ohygglig syn. Mannen var huggen på flera ställen på kroppen.

”Han stod framför mig”

Pizzeriaägaren insåg att han var tvungen att ingripa för att det hela inte skulle gå helt överstyr.


– Jag fick in den skadade mannen på restaurangen. Han kunde resa sig i det läget. Men mannen med kniven följde efter. Han stod framför mig medan jag hade den skadade bakom mig.
Innan första polispatrullen hunnit fram hade machete-mannen hunnit lämna platsen. Han greps enligt Fredrik Bjerkeborn några minuter senare, med kniven i hand utanför Knutpunkten i Helsingborg.
Både kniven och mannens blodiga kläder har tagits i beslag. Händelsen har rubricerats som mordförsök.

Uppgifter finns att mannen varit drogpåverkad.Mannen anhölls senare under kvällen.

– Den fortsatta utredningen får visa vad som kan ligga bakom händelsen, säger polisens informatör
Fredrik Bjerkeborn.

Källa Expressen
http://www.expressen.se/kvp/gar-till-attack-med-en-machete–mitt-i-stan/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar